Friday, September 14, 2012

early introduction to a doctor life :)

Assalamualaikum w.b.t..

Dah berapa hari dah xmenaip nie..huhu..bukan xdak idea tapi malas nak menaip..haha..hurmm..nak crita pasal apa ek? blur plak rasa tiba2..haa..pagi tadi aku ikot kakak senior third year pergi hospital..mmg best sgt sgt!! first2 kami masuk wad ibu bersalin..kat ctu nmpak baby yg kecik2 jaa dok tido sebelah mak diorg..tiba2 wujud satu perasaan dlam diri aku..weee..bestnya dah dpat baby..nak kawen jugak!!! hahaha..naluri seorg ibu yg xdpat dipisahkan dari mana2 kaum hawa..haha..kami masuk wad tu sat jaa sbb takut patient x selesa plak.. kesian plak kat baby tu nak tido..maklum laa..kitorg pergi melawat tu awal pagi lgi..pastu kitorg pergi tgkat 7 plak..wad perubatan..urmm..dlam wad nie ada macam2 penyakit..kebanyakkan semua dah tua2 dah..umo dlam 30 ke atas kot..aku x berminat sgt dgn wad nie..nmpak suram jaa..hew3..kami dok wad nie sat ja pastu terus kluar..kami pi tngkat 6 plak..wad yg paling aku tnggu2..WAD PEDIATRIK!! haha..aku suka budak2 sgt sgt sgt!! tapi bila masuk wad nie, hati aku rasa tersentuh..sedih tgok budak2 yg still kecik lagi suffer macam2 pnyakit..even ada some disease tu, aku xpenah taw pon wujud..haha..ada sorg budak tu, sakit hasil kesan dri pembedahan..kesian plak aku tgok..pastu kami pergi wad pediatrik yg bahagian  onkologi plak..kat wad nie serius aku rasa air mata aku nak menitik..kalau kita tgok budak2 2, mmg rasa sedih sgt sgt sgt!! baru umur 2 tahun tapi dah suffer penyakit yg boleh membawa maut..ada lukemia, kanser..sedih kan? ada sorg adik nie umur 2 tahun..masa aku pergi tu dia tgah smbang and main dgn penjaga dia..mula2 aku engatkan penjaga tu mak dia tapi rupanya mak chik dia..bila aku tnya mana mak dya, mak cik tu jawab, ''mak dia ada kat wad bawah..dah nak bersalin dah(ckap loghat kelantan laa..aku xtaw nak tulis cmna..haha)''..waktu tu aku rasa sedih sgt..dah lah adik tu ada sakit leukemia..pastu yang menjaga dia bukan mak dia plak tu..kesian kan? esok bila dia dah dpat adik baru, mesti lagi kurg perhatian yg mak ayah dia dpat bagi kat dia..sedih sgt aku tgok adik tu.. aku tnya kakak senior tu, 'normally brapa lama patient leukemia nie bleyh survive? ada yg sembuh sepenuhnya x?' kakak tu jawab, ''depends on patient tu jugak laa..kalau antibodi dia kuat, dia boleh survive lama..kalau nk kata sembuh sepenuhnya tu, mmg susah laa..kimoterapi nie just tlong diorg untuk panjangkan hayat diorg jaaa..tapi side effect dia mmg bnyak..'' waktu tu aku mmg tahan air mata aku dari menitik..sedih sgt2..(baru tgok patient sakit..xtgok lagi patient mati..kalau patient mati, agaknya aku pengsan terus kot..huhu..) ada lagi 2 org patient nie, masa aku pi tu xde penjaga kat katil dye..ada 2 org budak atas katil tu..sorg dok maen game..ag sorg tu, nurse tgah ambik BP dye..mula2 aku rasa pelik gak, mana parents adik nie? mana satu patient nie? bila aku pi dekat2, baru aku realize yg sebenarnya diorg dua2 patient kat ctu..sorg tu kat mata dia macam ada ketumbuhan kat mata dia..kepala diorg,dua2 besar..pastu macam nmpak urat kpala yg timbul..aku xtaw diorg sakit leukemia or cancer..aku nk tnya adik tu sndri, mcm la dia tau dia sakit apa kan..umur pon baru 9 tahun..mna nak taw apa2 lagi..adik aku yg umur 10 tahun pon xtaw apa2 lagi..nak tnya parents,parents diorg xde plak..aku cuma mampu berdoa dalam hati moga2 penyakit diorg akan cepat sembuh..sedih aku tgok budak2 kecik menderita sakit kronik yg bleyh membawa maut nie..diorg still xtaw apa2..still boleh gelak2 lagi..diorg xtaw yg anytime jew diorg akan pergi meninggalkan dunia nie..mmg la mati tu akan datang bila2 masa n kat sapa2 pon xkira la sakit or sihat kan..tapi bila tgok budak2 kecik suffer penyakit2 yg kronik nie, serius satu perasaan muncul dlam diri aku..macam 1 semangat tiba2 wujud dalam diri aku..aku bertekad yg aku akan belajar bersungguh2 dan inshaAllah akan menjadi pakar pediatrik satu hari nanti..semoga Allah akan permudahkan perjalanan hidup aku..aku juga berharap semoga satu hari nanti aku akan dapat berkhidmat kepada masyarakat tanpa memikirkan kepentingan diri aku sendiri.. aminn.. cukop lah kot setakat nie..lain kali plak lah aku post cerita lain plak kat cnie..hihi..until next time, tata and assalamualaikum.. :)


hee~~ x sabar nak pi hospital! XD


satu hari nanti aku nak jadi pakar pediatrik.. inshaAllah..  :D


hospital universiti sains malaysia :)

No comments:

Post a Comment